Baterije

Zašto olovni akumulatori nisu dobar izbor za električna vozila

Olovni akumulatori su najeftinija (barem u početku, dugoročno su najskuplji), najdostupnija ali i najlošija varijanta iz više razloga:


  • za 3kWh isporučene struje potrebno je 6 akumulatora 85Ah koji teže ravno 100kg (oni brzi na kalkulatoru sada viču “Faul! To je 6kWh struje!” što načelno stoji ako se gleda deklarirani kapacitet C20 kod kojeg se akumulator polako prazni 20 sati - u EV primjeni akumulatori se prazne u C1 režimu kod kojeg je raspoloživi kapacitet u grubo pola deklariranog, za detalje vidjeti Peukertov zakon)

  • u takvom režimu upotrebe gdje se akumulatori prazne velikim strujama, vijek trajanja olovnih akumulatora značajno pada i rjietko potraju više od 200-300 ciklusa punjenja - često i manje ako se prazne do kraja

  • kapacitet olovnih akumulatora drastično pada na niskim temperaturama tako da kad temperature padnu ispod nule na raspolaganju imate manje od 70% deklariranog kapaciteta

  • olovni akumulatori se ne smiju puniti strujom većom od 1/10 kapaciteta što znači da za potpuno prazne treba više od 10 sati punjenja (dosta brže za olovo-gel akumulatore koji su dosta skuplji)


Za razliku od olovnih, novije vrste baterija (LiPo i LiFePo4) imaju brojne prednosti:

  • težina baterija za 3kWh isporučene struje je manja od 30kg

  • deklarirani kapacitet vrijedi za velike struje pražnjenja

  • u EV režimu upotrebe vijek trajanja baterija je 800-1000 ciklusa za LiPo i 2000-2500 ciklusa za LiFePo4

  • brzo punjenje - uz dovoljno jaki izvor struje, mogu se napuniti za 1-2h


Glavni nedostaci tih baterija su:

  • veća cijena u startu (za naših 3kWh bi to bilo 15-20.000kn naspram oko 6000kn za nove olovne akumulatore)

  • uz LiPo/LiFePo4 baterije je obavezna upotreba BMS elektronike za nadzor punjenja i pražnjenja, što je dodatna komplikacija i trošak

 


Jedina opcija kada olovo ima smisla je ako uspijete nabaviti rabljene akumulatore upotrebljivog kapaciteta po znatno nižoj cijeni od novih - ali uz cijenu veće težine koja na vozilu može biti više od 30% ukupne težine praznog vozila. 30% je čarobna brojka koja se spominje na puno mjesta kao maksimalni postotak težine koju baterije smiju imati u ukupnoj težini vozila.


(autor: Krešimir Kos, 2011)