Kupovina električnog vozila

Posvećeno svima onima koji su kupili auto na struju bez previše istraživanja, da bi nakon 3 dana zaključili kako je mali kapacitet baterije sa sporim punjenjem zapravo prilično loša kombinacija (sa brzim punjenjem bi barem bilo prihvatljivo).

 

 


 

 

Došao je i taj trenutak - odlučili ste se za kupovinu električnog automobila. Čestitamo! Dobro ste odlučili, samo računajte da za razliku od običnog automobila gdje gledate opremu, snagu i cijenu - ovdje morate paziti na još neke bitne stvari, po mogućnosti PRIJE nego za novog ljubimca odvojite desetke tisuća EUR:

 

  • Kapacitet baterije i domet
    • Režim vožnje
    • Zima
  • Brzina punjenja i priključci
  • Zdravlje baterije

 

Kapacitet baterije

Kapacitet baterije je bitan jer ograničava koliko daleko možete stići prije nego ponovno morate puniti automobil. Kako se na mobitelima i laptopima kapacitet baterije izražava u mAh (mili-Amper-satima), uobičajena mjera kod automobila je kWh (kilo-Watt-sati). Iz kapaciteta baterije se može izračunati koliki je domet, što naravno ovisi i o režimu vožnje - da budemo precizniji, JAKO OVISI. Ali, o tome malo kasnije.

 

Deklarirani domet s jednim punjenjem

Postoje dva standarda kojim se definira dometa vozila - NEDC i WLTP. NEDC je stari standard koji uvelike fula kod procjene dometa sa nerealnim procjenama, dok je WLTP napravljen kasnije i puno bliže stvarnosti. Kada se NEDC brojka smanji za cca. 30% onda se dobije WLTP.

Postoji i stvarni domet koji ovisi o režimu vožnje. Normalna vožnja po gradu i npr. 80-90km/h na otvorenoj cesti troše 12-14kWh / 100km. Automobil sa baterijom kapaciteta 20kWh će tako moći preći oko 140-160km.

Ali ako se vozite 120km/h po autoputu, potrošnja tada raste za 70% (20-23kWh / 100km) i sa istom tom baterijom nećete moći preći niti 100km.

Zato trebate biti svjesni svojih potreba i želja jer ako sa baterijom 20kWh redovito trebate po autoputu voziti na posao 100km u oba smjera onda morate voziti sporije ili kupiti auto sa jačom baterijom.

Ovo je tablica sa izračunom maksimalnog dometa ovisno o kapacitetu baterije i brzine kretanja:

 

Zima, zima, bijele zube ima

Ako ste ikada bili po hladnoći duže vani s mobitelom u vanjskom džepu, znate da baterije ne vole hladnoću - isto vrijedi i za aute.

Baterija u električnom vozilu će po zimi biti hladnija zbog čega će moći dati manje struje. Taj gubitak ovisi o brojnim faktorima, ali recimo da je to 20%.

Osim toga, kabinu treba grijati - kod motora sa unutarnjim sagorijevanjem toplina je višak dobiven radom motora (iskoristivost 30-40%), dok kod električnih vozila (iskoristivost preko 90%) morate trošiti dodatnu energiju kako bi proizveli toplinu.

Zbog svega navedenog, može se računati na 30-40% manji domet po zimi (veći udio grijanja u potrošnji je u gradskoj vožnji gdje su manje brzine i više vremena trebate za prijeći istu kilometražu).

 

Brzina punjenja

Kada se vratite doma, završili ste dan, uštekate punjač i do jutra ne brinete o njemu - dokle god je dovoljno brzo da se auto napuni do jutra, nije važna brzina punjenja.

Međutim kada ste dalje od kuće i trebate se puniti, onda brzina punjenja postaje vrlo bitan faktor jer je ogromna razlika ako za 20min na brzoj punionici možete napuniti dovoljno za povratak ili na punjenje morate čekati 3-4 sata.

Zato provjerite kakve sve priključke i brzine punjenja podržava automobil koji vas interesira - brzo punjenje ima oznake CCS i CHAdeMO, a neki automobili poput Tesle i Renault Zoe se mogu jako brzo puniti i na običnoj AC punionici.

 

Zdravlje baterije

Baterija je najskuplji dio električnog automobila, pa je logicno da joj treba posvetiti vise pažnje. Kod novih vozila garancija na bateriju je 6-8 godina ili 100-150.000km, a kod rabljenog automobila je obavezno provjeriti stanje čelija i preostali kapacitet baterije kako bi se na vrijeme detektirali eventualni problemi i koliki domet možete očekivati u odnosu na to kada je auto bio nov.

Znanstvena je činjenica da litijske baterije najviše degradiraju kod punjenja preko 85% i pražnjenja ispod 15-20%, pa je preporuka za duži životni vijek da se većinu vremena koriste u tom srednjem opsegu. Kada znate da trebate puni kapacitet, bateriju napunite do 100% - bitno da to nije stalno.

Tih 30% rezerve također treba uzeti u obzir kod računanja potrebnog kapaciteta za svakodnevnu upotrebu.

Iskustva iz prakse pokazuju da npr. Renault Zoe iz 2015.g. sa 45.000km i baterijom koja je vrlo često punjena na 100% ima zdravlje baterije 93%, dok godinu dana stariji primjerak sa 75.000km i baterijom koja je redovito punjena do 80% ima zdravlje baterije 98% - što potvrđuje znanost.

 

(Krešimir Kos, 03/2021)